Hello2happiness.com

fredag 3 mars 2017

Kycklingpizza med smak av curry, banan och jordnötter

Hej hopp, nu är det helg igen! :) Så känns det för mig i alla fall,  som varit ledig hela veckan,medan det för er som jobbat kanske mera känns som "Ahh, äntligen fredag. Inte en dag för tidigt! " ;) Jaja nice med helg hur som!

Pizza är alltid festligt och gott till helgen (eller vilken dag som helst), men en traditionell hämtpizza med vetemjölsbotten är kanske inte alltid  hälsosammaste valet.  Klart att man ska festa till det då och då, men jag tänkte tipsa om en glutenfri och proteinrik pizzabotten som jag brukar göra. Mycket bättre ur näringssynpunkt samt väldigt mättande. Receptet på pizzabotten kommer även den från Hanna Göransson.

Glutenfri, proteinrik pizzabotten


1 dl skalade sesamfrön
1,5 dl glutenfritt mjöl (bovetemjöl, teffmjöl, quinoamjöl o.s.v)
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
3 ägg
1 dl valfri mjölk (vanlig eller växtbaserad) 
1/2 tsk örtsalt


Gör så här: Sätt ugnen på 225 C. Blanda alla torra ingredienser. Vispa därefter ner mjölk och ägg till en jämn smet. Låt stå och dra i 5 minuter. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred med hjälp av en slickepott ut smeten till två runda pizzor eller fyll en hel plåt med hela smeten. Grädda i mitten av ugnen i 7-8 min. Ta ut och lägg på tomatsås och valfri topping, sätt in i ugnen i ytterligare 10-12 min.




Förra helgen gjorde vi en fyllning på tomatpuré, pizzakrydda, currykryddad kycklingfärs, bananer, salta jordnötter och riven mozzarellaost.

Nåt att testa nu  till helgen kanske? :)

Ha en skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar