Hello2happiness.com

måndag 27 mars 2017

Promenixande och en glutenfri pajbotten

 Hej svej!

Idag har vi mor min på besök till onsdag. Är här och skämmer bort mig med att koka mat, träffa barnbarnen och lite såna saker ;) Dagen har gått fort, inte gjort så mycket faktiskt förutom en vagnpromenad och lite utelek med barnen.  Har tagit många promenader nu den senaste veckan och även en joggingrunda! Plötsligt så händer det! :P Så härligt, skönt och njutningsfullt. Jag njuter så mycket nuförtiden att vara utomhus och av naturen.



Jag äter ju som sagt oftast glutenfritt för att det känns bättre i min känsliga mage och,är oftast mera näringsrikt (vete tillför inget gott till kroppen) . Jag tycker också det är roligt att experimentera med olika nya produkter, det har ju tillkommit en uppsjö av glutenfria produkter, mjöler m.m, de senaste åren och kryllar på nätet, i böcker och tidningar av massa goda, glutenfria, mer näringsrika recept ! Ett enkelt sätt att bli lite hälsosammare :)

För en tid sen fann jag ett bra recept på en glutenfri pajbotten. Det blev väldigt gott och frasigt men inte alls torrt! En helt vanlig ost- och skinkpaj blev det förra helgen :) Barnen älskar skinkpaj så den tog fort slut ;) Perfekt med paj som bjudmat också. Enkelt men ändå lite festligt.


Glutenfri pajbotten


2 dl havremjöl
2.5 dl majsmjöl
150 g smält smör
1 dl kvarg

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret och blanda havremjölet med majsmjölet i en bunke. Blanda i det smälta smöret och kesellan. Rör ihop till en degliknande smet. Tryck ut degen i en pajform, nagga och förgrädda i ca 15 min. Ta ut och fyll med valfri fyllning och så in i ugnen igen tills pajen fått fin färg. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar